roken
Opprettet 26.01.2018 av roken, mann, 46 år, Hordaland.
Pakketips i sekk -fordeling av vekt og mengde/type klær/utstyr
Drømmer meg litt vekk om en tur over Hardangervidden i august, 5-7 dager (aldri gått mer enn maks 9-10 timer i strekk, ikke mer enn en dag og har heller ingen erfaring med å ligge ute i telt).

I den forbindelse har jeg handlet inn en del klær og utstyr (og er nok ennå langt fra ferdig-utstyrt). Planen er å ligge i telt og lage mat ute i det fri....

Har nettopp prøvd å pakke sekken min (Helsport Trek 80+10 L), men skjønner ingenting når jeg ikke får plass til noe som helst mat (Vi vet jo det at uten mat og drikke, duger helten ikke). Det skal sies at jeg er 1,97 høy og midt på treet kroppsbygning, noe som gjør at jeg nok bruker en del mer plass en noen på 1,60/1,70.

Jeg vet at jeg har pakket litt mer enn hva som er nødvendig, men for å slippe unna all for mye tankevirksomhet, har dere noen formening/erfaring om følgende:

- Hva trenger man av klær, utstyr (og mat) for en 5-7 dagers tur (bekledning mens man vandrer og i sekk)?
- Hva er absolutt nødvendig og hva kan man unngå å ta med?
- Hvordan pakker man sekken med tanke på vekt og tilgjengelighet?

Er forhåpentligvis andre som lurer litt på det samme som meg (selv om man finner en del videoer på youtube om dette teamet fra før), og garantert noen av dere her inne som har god erfaring og mange gode tips å komme med!?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 28.01.2018 av Anonym

Hei roken!

Ser at det er vanskelig å få svar. Jeg har heller ingen fullgode løsninger, jeg tror dine spørsmål er alt for generelle i forhold til den noe kompliserte oppgaven du har satt deg fore. Du har alt vært på lange dagsturer, så du er ikke uvant med slit, lengde og utholdenhet. Jeg gjetter at det var på hytte til hytte turer? Det blir et helt annet konsept når en skal ha med telt, sovepose og all maten for en uke i egen ryggsekk. Det er kanskje dette du blir så overveldet av, sånn i utgangspunktet? Det er ikke rart. Vår hverdag er full av utstyrshysteri og det er ikke lett å vite hva en egentlig trenger. Stikkord er enkelhet og harde prioriteringer. Velg varer som er kompakte med minst mulig væske i seg, porsjoner matrasjoner, lag liste over forbruk osv. Unngå emballasje og tunge innpakninger. Sats på solide enkeltklær og ytterbekledning. Etter min mening er det ikke nødvendig å telle gram i alt, men det må til i en viss grad. Tenk mer over hva du ikke trenger. Alt må ha sin plass. Det er litt av en pakkelogistikk å få til et tilfredstillende ukes opphold med telt i vår fjellnatur. Man må trenes i dette.

Og det er av samme grunn det er så vanskelig å gi konkrete svar i et slikt tilfelle, tror jeg. Man er faktisk nødt til å peke på at dette handler om erfaringer man gjør seg under et langt liv. Man må bare feile, overvurdere seg selv, ta feil og mangle ting gang på gang for å komme til en etterhvert brukbar løsning for seg selv. Denne erfaring er ikke noe man får kjøpt i sportsbutikkene, man må gjøre det selv. For det dreier seg mye om en spesialtilpasning til ditt egen form for friluftsliv og hva du ønsker, den kommer til etterhvert som du går. Kall det tankevirksomhet, men det er trolig erfaringen du mangler bare, og den kommer du ikke utenom. Hvis jeg tør å være så frimodig.

Lykke til

Anonym
#2. Postet 02.02.2018 av Anonym
hei! No har jo du allerede kjøpt inn en del klær og utstyr så det kan hende at mine tips går på sida av det du har anskaffa deg!
Først, eg har ferdas litt/en del i fjellan i nord, men eg e sikker på at det samme utstyr behøves i sør :-)

Eg forteller deg kordan eg tenker med mi pakking:
- Klær: Eg bruker ikke GoreTex el.l. Men ei god turbukse, slitesterk, ventilerende, litt vindtett materiale i mix bomull/polyester. Buksa m god bevegelsesfrihet ved rumpe og kne. gode lommer for småting! En god ytterjakke i samme materiale, m god hette også sommer!
Innerbekledning ulltrøye, kort- eller langermet alt etter vær.
God ullgenser(evt fleece) som mellomplagg.
I sekken en ull longs, ei skiftetruse, ei eksta ulltrøye langt erme (+ ei med kort erme)
Ett el to sokkeskift. tynn lue, skjerf/buff, vanter. Ja, også i sommersekken spes hvis du skal litt i høyden ;-)
Ei lett leir-bukse som også " i nød" kan brukes til å gå i hvis hovedbusa di blir søkkvåt og må henge til tørk utanpå sekken ei stund. Shorts på varm sommertid!
Da eg ikke bruker såkalt "vanntett" ytterbekledning, ta med et lett, godt regntøy.
En bit såpestykke som kan brukes til vask av klær hvis du trenger fleire reine skift enn lista opp!
- Telt, liggeunderlag og sovepose finnes det et uttall av. Tenk vekt, plass i sammenlagt form, og ikke minst økonomi hvis du e usikker på om denne type tur blir en del av ditt liv :-)
- Mat: Sjøl om du skal fiske, så kan det være lurt å ta med den maten du behøver. Eg har med mat til minst ett døgn meir enn planlagt lengde i tilfelle ting skjer. Kornblandinger med f.eks melkepulver, kokosmasse el annet fettrikt til frikost og lunsj. Drytech middager e lette og greie. Nøtte-frukt-sjokoladeposer til pauseknask.
Drikke kan være kaffe (instant for lett vekt!) te, rett-i-koppen.
Primus. Kun ett kokekar hvis du e aleina og satser på kornbl og drytech. Stekepanne hvis fisking, evt luksus som bacon av og til :-) God kniv7multiverktøy, spisebestikk som e kombi røre/stekeredskap. Kopp. VANNFLASKE for etappan mellom elver!
- Regntrekk til sekken!
- Kart og kompass, og evt GPS
- Innsektmiddel???
- Kun nødvendig toalettsaker. Div duftflasker legges heime - lukt av fjell og natur e best i lag med svetta ;-)
- Skokrem/impregnering, solkrem.
- 1.-hjelps-mappe med forbindings-/sår-saker, smertestillende og evt. ellers innhold relevant for deg.
- mappe med rep.sett, synål og tråd (tanntråd e solid sytråd!), hyssing, god tape (f.eks el.isolertape, evt tape m fibertråd innvevd)
Ta kontakt hvis spørsmål :-) Også evt pers.meld!
Ta deg en prøvetur med telt og utstyr ei helg eller to i god tid før turen :-) Sjekk spesielt om du får nok kaloria om du går for kornblandings-måltid. Knekkebrød (tette m mye "mat" og lite luft) og pålegg med mye fett og protein e et alternativ. NB! ang pålegg, holdbarhet i sommervarmen!