Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 14.06.2016 av Anonym.
HARDANGERVIDDA under fullmånen 18. - 21. august!
Vil du dele turglede med oss?
Finse-Kjeldebu-Krækkja-Haugastøl i 18.-21. august!


To turglade gleder seg til å ta turen sammen med flere av dere. Det er enkelt å komme seg til utgangspunktet Finse med tog fra Oslo eller Bergen, i passelig tid til å rekke middag (kl. 19 eller kl. 21) og overnatte på Finsehytta 1223 moh. Første etappe er kort. Hytta ligger 300 m fra stasjonen.

Etter frokost fredag går turen sørover til Kjeldebu 1060 moh med flott utsyn til Hardangerjøkulen, den 6. største isbreen på Norges fastland. Hardangervidda er Nord-Europas største høyfjellsplatå (8130 kvadratkilometer) og har Norges største villreinstamme og mange fuglearter (ca 100 forskjellige er registrert).
Etter ca 9 timers fottur (26,4 km) kommer vi til Kjeldebu (selvbetjent DNT-hytte med 51 sengeplasser). Her henter vi vann i bekken, fyrer opp i ovnen ved behov, lager mat på propanapparat, vasker opp for hånd - realt teamwork! Alt nødvendig utstyr for dette fins på hytta, men vi gjør selvfølgelig opp for oss på redelig DNT-vis og rydder ordentlig før vi vandrer videre.

Lørdagens etappe er ikke lang. Ca 13 km (4 - 4,5 timer). Kanskje tar vi oss ekstra god tid og mange pauser før vi ankommer Krækkja 1161 moh, betjent DNT-hytte (85 sengeplasser). Her har det vært turisthytte siden 1878, den første på Hardangervidda. Her har vært folkeliv før oss, for svært lenge siden. Her er spor og rester etter fangstgroper og boplasser fra steinalderen og vikingtiden.
Etter deilig tre-rettersmiddag, eller tallerkenrett, og trivelig samvær kryper vi etterhvert ned i hver vår lakenpose og tenker at det er litt trist at det er bare en etappe igjen på den herlige turen i lystig lag..
Sees til søndagsfrokost og er glade for de ca 4 timers vandring vi har foran oss til Haugastøl. Der det går tog. (De som vil ha en lengre etappe siste dag kan velge en 5 timers rute til Tuva og videre ca 3 timer til Ustaoset).

Kanskje liker vi dette turfellesskapet så godt at vi får lyst til å ta en tur til vinteren også, eller neste sommer!

Det er faktisk fullmåne 18. august, og er vi heldige med været kan vi glede oss over måneskinn flere kvelder på denne turen.

Turhilsen Femmina (Hedmark) & Lynx (Akershus)

PS Det kan være lurt å sikre seg togbilletter i god tid... mange fjellfolk reiser med tog på denne strekningen!
Info om priser for overnatting finner du på Turistforeningens nettsider. Her finnes også pakkeliste som viser hva det er lurt å ta med på turen.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 26.06.2016 av Anonym
Flott initiativ, kanskje blir jeg med
Anonym
#2. Postet 30.06.2016 av Anonym
Hei Follojente! Ja, velkommen er du! Det ser ut til å bli deltakelse fra både øst og vest : ) Selv er jeg født i Vadsø, oppvokst i Trondheim, trakk sørover i januar 1982 til Oslo og etterhvert Akershus. Har sikret meg billett til hjemturen søndag 21. august, fra Haugastøl kl 14.55. Kanskje vi sees til oppvarmingsturer i Oslomarka før den tid, vi som nesten er naboer : )
Kanskje melder det seg noen fra sør og nord også?
Anonym
#3. Postet 05.07.2016 av Anonym
Hei!

Bra turforslag :)

Vurderer å slå følge på denne turen- har ferie i dette tidspunktet uten planer ennå?
Bosatt i Skedsmo /Akershus.
Anonym
#4. Postet 06.07.2016 av Anonym
Hei vandrevenn16, hyggelig om du slår følge. Leste om denne runden for mange år siden i Fjell og vidde og den ble hengende i minnet. Fin kontrast til ev. byferier (ja takk, begge deler). Lettgått terreng for behagelig vandring, forutsatt egnet fottøy.
Anonym
#5. Postet 06.07.2016 av Anonym
Hei! Takk for det. :) ja jeg tenker å bli med på dette :) Flott om vi kunne bestemme hvilke tog vi satser på frem og tilbake - så vi kan kjøpe billett. hvis det blir flere som reiser fra Oslo hadde det vært kjekt å ta samme tog, tenkte jeg.. Og om turen slutter på Haugastøl eller Ustaoset er litt vesentlig.. snakkes - sendte en venneforespørsel - kanskje greiere å snakkes der for videre info. :)
Anonym
#6. Postet 12.07.2016 av Anonym
Hei igjen Vandrevenn16. Ja, god ide med kunngjøring av togtider for ev. samkjøring. Vi sees på toget torsdag 18. august, fra Oslo kl. 15.43, vogn 7. Retur fra Haugastøl søndag 21. august kl. 14.55 div. vogner... siden toget begynner å fylles opp (jeg har fått plass i vogn 3). Gleder meg : )
Anonym
#7. Postet 13.07.2016 av Anonym
Jeg blir med, men korter inn turen ved at første dagen går jeg ikke til Kjeldebu men rett til Krækkja. Den turen er kortere, kanskje 6 timer. Så blir jeg på Krækkja en dag, tar kanskje en liten dagstur derfra, og gleder meg til de andre kommer fra Kjeldebu. Tredje dagen til Haugastøl som lynx skriver.
Tog fra Oslo 18.08 klokken 15.43 er bestilt!
Anonym
#8. Postet 14.07.2016 av Anonym
Hei igjen Follojente, så fint at du har bestemt deg for å være med! Kanskje flere lar seg friste, når de ser at man kan velge en alternativ første etappe. Vi sees på toget, Finse og Krækkja : )
Anonym
#9. Postet 15.07.2016 av Anonym
Hei.
Dette er en kjempefin tur - har gått nesten samme ruta tidlgere var i tillegg innom Stigstuv.
Lettgått terreng og fin natur. Hadde blitt med om jeg var ledig - i år blir det 5 dagers i Rondane i stedet.
Ønsker dere en riktig så god tur :-)
Hilsen Turglis
Anonym
#10. Postet 17.07.2016 av Anonym
Takk skal du ha Turglis : ) Hyggelig å høre fra en som har gått turen selv om du ikke får blitt med denne gang. Ønsker deg en super tur i Rondane!
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen