Kasper sier: Gode kyssere med lun armkrok vokser ikke på trær ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 21.04.2017 av Anonym.
Nok en fjellstøvel tråd..
Skal handle fjellstøvler nå. Har lest så øya drypper og forhørt meg så øra henger som våte potetlomper her. Har funnet ut at de jeg har lyst til å teste må jeg reise halve Norge (les; fire-fem mil) for å få prøvd. Derfor ønsker jeg ikke å måtte dra så mange turer. Mange anbefaler denne:

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/arcteryx-bora2-mid-gtx-hiking-1691733.ece

J
eg synes løsningen med den vantette sokken som kan kjøpes i forskjellige varianter til forskjellige årstider virker veldig smart. Noen andre som har erfaring? Hvis denne støvelen ikke passer meg, er det noen som vet om lignende støvler?

Kanskje et uerfarent spørsmål: Det er jo mulig å lage støvler i både skinn og plast/goretex/kevlar og gud vet for tiden. Når man da kan lage de både mykere (og også stivere), lettere, pustende og vantette i de moderne stoffene; hvorfor da lær/skinn? Nostalgi eller bedre egenskaper?

Har prøvd noen av de andre i testen hvor Arc'teryxen vant og jeg synes de fleste blir litt myke i sålen (Mamut f.eks. Er jo klar over at man må finne støvler som passer både fot, vekt og turtype, men ettersom jeg er fersk som fjellgåer så tar jeg gladelig imot tips.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 23.04.2017 av Anonym
http://shopping.side2.no/hoka-tar-fjellstovler-til-et-helt-nytt-niva/
Anonym
#2. Postet 23.04.2017 av Anonym
Den så interessant ut. Jeg bruker Hoka one one terrengløpesko og er veldig fornøyd med de. Hoka er ofte litt smale i lesten, dog. Sinnsyk demping. Ikke vært borti fjellstøvlene deres. Denne regner jeg med at jeg slipper å dra til Oslo for å teste også. Takk for tipset!
Anonym
#3. Postet 24.04.2017 av Anonym
Brukt den i 1 år nå. Veldig fornøyd med dem.. Mange mange mil.... Har også løpt noen mil med dem....
Wintersmith
#4. Postet 26.04.2017 av Wintersmith
Jeg har brukt denne og de andre lave Arcteryx skoene et par sesonger, så kan si litt om mine erfaringer.

Først kan jeg avklare den syntetisk biten. Sko av lær vil vare lengre hvis de tas kjempegodt vare på (renhold, renhold, renhold). Hvis du ikke renholder lærskoen godt nok vil den syntetiske vare lengre. Bora mid kom i skinn variant i fjor, så valget er ditt, men jeg tror de fleste vil bli fornøyde med den syntetiske modellen.

Så over til selve skoen.
Personlig liker jeg den kjempegodt og den passer foten veldig bra. Den lave modelen har bakløkken i innerskoen på en slik måte at den kan gi meg gnagsår men mid varianten har fungert fint i forhold til dette. Den har vært med på flere høye fjell og en uketur med tung sekk og telt på kungsleden. Skoen er betraktelig bedre en min gamle Lowa Renegade og de mer solide fjellskoene ble stående igjen hjemme hele sommersesongen.

Det jeg liker mest med skoen er vekten og at man kan ta ut innerskoen som er selve goretexlineren. Dette gjør at den tørker betraktelig raskere en tilsvarende vanlige varianter. En annen praktisk greie er når man må vade: Man tar av seg på beina, tar ut lineren og så har man en litt stor påsnøret sko som sitter bedre en crocsen, noe som er en stor fordel i strie elver.

Nå skal det sies at min Bora mid måtte på service i høst da jeg så tegn til delaminering. Arcteryx har livstidsgaranti og sendte nye som var på plass etter to uker. De sa dette skyldtes en produksjonsfeil og min erfaring med supportapparatet deres hittil har altid vært smertefritt. De lave skoene har ikke delaminert så tror nok jeg var litt uheldig.

Håper det hjelper og lykke til med nye sko på tur :)

-Pål
Anonym
#5. Postet 29.04.2017 av Anonym
Handlet sko i går og det ble faktisk lærmodellen Bora 2 som du nevner. Jeg har nå prøvd over tjue forskjellige støvler og rent umiddelbart var dette mer en følelse av forlengelse av foten enn en støvel. Veldig god komfort. Så i dag ble det en tre-timers tur. I krevende terreng med klatring, vann, gjørme og snø.

Veldig fornøyd, men det er en negativ ting ved disse testvinnerne som ikke har blitt nevnt:

Sålen er tragisk dårlig på vått fjell. Det er elendig grep. Falt en gang og tok meg såvidt inn et par ganger. På de andre underlagene var de helt fine. Går forsiktig på våte steiner/fjell heretter.

Ellers takk for tipset. Støvlene er skylt og børstet. Fikk klar beskjed om å aldri tørke fjellstøvler på varmekabler og det er jo et greit tips å sende videre. Sålen tørker inn og blir ødelagt.
WINTERSMITH
#6. Postet 30.04.2017 av WINTERSMITH
I forhold til såle og grep vil jeg si den er temmelig gjennomsnittelig for skotypen.

Den bruker en Vibramsåle som de fleste andre produsenter på markedet: Myk såle har bra grep med dårlig holdbarhet, mens hard såle har dårligere grep men bedre holdbarhet. Siden skoen er en lett fjellsko har den også en såle som er midt på treet mellom holdbarhet og grep. Eksempelvis klarer ikke Terrengjoggeskoene mine med fantastisk grep en hel sesong før det ligger fargerik gummi igjen i fjellsiden og sålen begynner gå i oppløsning :).
Kasper sier: Gode kyssere med lun armkrok vokser ikke på trær ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen