Asle sier: Helg og endelig barmarks tur :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 29.03.2015 av Anonym.
Topptur for nybegynner
Hei!

Jeg synes det virker så spennede med toppturer, men har ingen erfaring med dette. Er det noen som kan komme med noen anbefalinger for å "komme i gang"? Hvor egner det seg for en nybegynner å dra, og hva slags utstyr trenger jeg? Føler jeg er i god form, men kanskje greit å starte litt rolig :)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 30.03.2015 av Anonym
Innen rekkevidde fra Oslo har man jo en av Norges lettest tilgjengelige fjelltopper med en formidabel utsikt der man kan se 1/8 av kongeriket på en god dag. Kjør til Rjukan og sving av til Gaustatoppen. ca 600 høydemeter. Må nok vente litt utover våren før det er bart. God Tur:)
Anonym
#2. Postet 30.03.2015 av Anonym
Den første ordentlige fjellturen jeg hadde var over Besseggen. Fantastisk tur, men skulle gjerne vært i litt bedre form. Men en grei tur for de fleste :) Det viktigste utstyret er gode sko som støtter anklene. En god sekk med nok vann og litt energi som sjokolade og nøtter er også et absolutt must. Håper du finner en fin tur :)
Anonym
#3. Postet 31.03.2015 av Anonym
Tusen takk for 2 kjempefine anbefalinger, begge deler høres utrolig fristende og flott ut. Dette var midt i blinken for meg, så nå er det bare å finne passende tidspunkt i kalenderen.

Tusen takk nok en gang, dette blir bra!! :)
Anonym
#4. Postet 31.03.2015 av Anonym
Både tur til Prekestolen og Kjerag bolten i Rogaland er fine turer. Klarte de jeg for noen år siden. Selv om det ikke gikk kjempe fort. Målet,felles-skapet og utsikten var jo det viktige. Ønsker selv å delta på en tur til Gaustadtoppen på ettersommeren 2015. Meg og kamerat vil prøve på det. Så får vi se hvem som blir med.? Det sies du ser 1/6 av Norge på fine dager. Toppen er over 1800 m høy. Har vært der i yngre dager. Litt steinete å gå, men flott når du kommer opp på toppen. Fjellsko er å annbefale. Støtter godt. Godt grep osv. Du kan se på div tips på nettet, søke på navnet på toppen. Turist forening andre har gode tips. Har en del bilder fra de to første turene jeg kan legge de ut på profilen min etterhvert. Lykke til.
Anonym
#5. Postet 01.04.2015 av Anonym
Tusen takk for supert tips, 'natur er god terapi' :) Det høres jo rett og slett helt fantastisk ut. Har sett mange flotte bilder fra Prekestolen, og har ønsket å komme meg dit etterhvert. Du får legge ut noen bilder i profilen din til inspirasjon for oss som enda ikke har vært der :)

Da har jeg notert meg Prekestolen og Kjerag Bolten på min "Bucket List"
Anonym
#6. Postet 02.04.2015 av Anonym
Vil ikke si at Beseggen er for en nybegynner...det er jo en lang og hard tur. Men så spørs det jo hva du mener med nybegynner.Om din erfaring med fjelltur er en halvtimes traskin på grusvei,så finnes der jo 1times og 1.5 timesturer som er passelig da. Beseggen blir da for amisiøst vil jeg si. Preikestolen er en grei tur :)
marte
#7. Postet 12.04.2015 av marte
Om du har lyst på følge av en annen nybegynner med samme ønske - gi gjerne en liten lyd =)
Anonym
#8. Postet 16.06.2015 av Anonym
Kan anbefale både Bitihorn og Synshorn hvis Besseggen høres for tøff ut. Er i samme område men er nok noe lettere. Ellers er det flott å gå opp ved Beitostølen og ta toppene på høyden bak der. Flott tur for nybegynnere og da ser du utover store områder uten å slite deg helt ut.

Skal prøve Besseggen selv, forhåpentligvis i august. Må bare få tilpasset timeplanen... Si i fra hvis du kunne tenke deg å bli med.
vaeren62
#9. Postet 26.08.2015 av vaeren62
Var på Prekestolen for en drøy uke siden, i øsende regn og sterk vind på toppen. Selv for tunge og ikke spesielt godt trente, var det en flott opplevelse. Tar gjerne turen igjen i litt finere vær :-)
Asle sier: Helg og endelig barmarks tur :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen