Out sier: Straks helg, den skal nytes ute i frisk luft :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 23.04.2019 av Anonym.
Hengekøya turtips
Heisann! tenkte å dele noen av mine hengekøyeturtips! Har tilføyd noen bilder som kanskje kan inspirere også. Sesongen for hengekøyeturer og -eventyrer er definitivt i gang, men iblant kan det være litt vanskelig å vite hvor man skal begynne....

Jeg kan absolut anbefale følgende nettsider/blogg: https://turjenter.no/hengekoye-hele-aret/ og https://www.tursostre.no/2016/05/27/har-du-lyst-til-a-prove-overnatting-i-hengekoye/ Begge har mange nyttige tips.

Jeg har selv en hengekøya fra "Ticket-to-the-moon", de kom ut blant de beste i test. De kommer i mange spreke farger, tar veldig lite plass i sekken og er meget enkelt å feste. Koster heller ikke veldig mye. Jeg kjøpte hengehøya plus festetau. For dagsturer er det alt man trenger for å komme i gang, og ettersom den tar så lite plass kan den likegodt være fast turutstyr i sekken. Man fester hengekøya ca 1-1.5m over bakken, ikke for stram. En god høyde er at når man sitter på tvers i hengekøya så skal føtene kunne komme i kontakt med bakken, fordi da er det lett å komme seg inn og ut, eller holde fast i en kopp kaffe f.e., uten at man svinger så mye.

Skal man overnatte i hengekøya - noe ikke bare er en veldig gøy turopplevelse men faktisk utrolig komfortabelt, også når det er kaldt ute - trenger man såklart en god sovepose. Og liggeunderlag!! Hengekøya isolerer ikke så det blir fort kaldt, særlig for tiden når det er fortsatt ganske kaldt om natten. Jeg har selv en Termarest Neoair, og det er ren luksus. Den veier ingenting og tar veldig lite plass når ikke i bruk. Men en vanlig tynn og myk liggeunderlag fungerer like godt. Viktig med ullundertøy!, og eventuelt lua (jeg liker ikke å sove med lua, men mange sverger til det). Og lommelykt (sjekk batterier før du drar!), og tynne fleece hansker. Og selvsagt alt annet av turutstyr som man ellers ville ha hatt med seg (mat, drikke, primus osv).

Hele vitsen med hengekøya er morsomme turopplevelser, så man henger ikke hengekøya midt i granskogen, det går rett og slett ikke. De beste plasser er i litt åpent terreng med noen solide trær, lite busker og annet kratt og kvister, og ikke i det minst en flott utsikt og hvis mulig morgensola. Jeg elsker furuskog. Morgensola varmer fort er det er bare så deilig å våkne i hengekøya med morgensol i ansiktet. Det er helt topp. Også veldig populært er nær skogsvann eller nær sjøen. Det er ikke overalt man finner de fineste hengekøyaplasser, så det hjelper å orientere seg litt på forhånd. Tursøstre har gitt ut ei bok om temaet https://www.tursostre.no/2019/04/13/tursostre-ute-med-ny-bok/ som jeg absolut vil anbefale, her er det mange turtips, forslag til overnattingsplasser og mere. Også på Instagram er det mange spennende turideer å hente. Og det hjelper å scoute selv: er du på tur og kommer til et flott område hvor du kunne tenke å bruke hengekøya, se deg rundt om egnede trær hvor du evt kan feste hengekøya, og holdt disse steder i minne. Det er særlig viktig hvis man er flere, fordi da trenger man helst en klynge av egnede trær. De allerfineste hengekøyaplasser behøver ikke å være langt unna, man må bare vite hvor de finnes. Her er noen inspirasjonsbilder, de første er så å si på gangavstand fra hvor jeg bor, og resten er bare en kort kjøretur unnå, plus en times gåing.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 23.04.2019 av Anonym
Her kommer bildene, fikk det ikke til på en annen måte. Hvis noen har spørsmål er det bare å skrive i vei.
De første to bilder er fra Nordre Kolsåstoppen med utsikt over Oslofjorden langt forbi Drøbak, og Oslo og Bærum som lyser opp natten. De andre fire bilder er fra et sted jeg er veldig glad i, sør på Hurum: her er flere forskjellige områder med mange gode hengekøyeplasser, så det er noe til alle. Jeg valgte orkesterplass og festet hengekøya til rekkverket rundt kystverkets fyr. Det er litt stas altså!


Anonym
#2. Postet 24.04.2019 av Anonym
Kan tilføye noe mere tips:

Seg deg om: Når man ser etter en hengekøyeplass, særlig når det har mørknet litt, vær obs på hva som er på bakken, man vil ikke våkne og finne ut at nærmeste nabo er en diger maurtue!

Sommeren er myggsesong, og det er ikke moro! Til de fleste hengekøyer finnes det myggnetting som kan brukes, og det vil nok være helt nødvendig når det er på sitt verste. Persønlig synes jeg det tar litt bort av det som er gøy med hengekøya, så jeg søker da til områder som er myggfritt, det kan være på fjellet like under tregrensen, eller veldig nær sjøen.

Regn: Det finnes regnbeskyttelse til hengekøyer, f.e. Ticket-to-the-Moon har en egen regnbeskyttelse. Google 'hengekøya tarp fjelldukk' og velg bilder hvordan man kan holde alt tørr når det poser ned fra oven. Men i første omgang hadde jeg holdt meg til mer enkle turer i godvær!

Dyr: det er ikke moro å være redd for at man kan våkne med en grevling i hengekøya, og jeg kan garantere at det kommer heller ikke å skje. Men såklart er det dyr i skogen, mest smågnagere. De kommer ikke i hengekøya. Møter med elg har jeg aldri hørt om. Rev, grevling osv holder seg borte. Det er uansett smart å pakke mat i plastposer, og evt henge opp sekken i høyden slik at smågnagere og andre matlystne dyr ikke kommer til. Persønlig har jeg aldri opplevd dette som et problem, så jeg bryr meg ikke om det. Men jeg registrer at andre gjør det, så prøv selv og ser hva som fungerer for deg.

Hengekøya med flere: det er morsomt å være to eller flere med hengekøya, men da trenger man flere gode festepunkter nær hverandre. Og det er ikke alltid gitt! Særlig på skogsåser med utsikt kan det være vanskelig, det er ofte bare få steder og plasser som har beste utsikt og gode festemuligheter! Så der må man tenke litt, og ofte være litt kreativ, f.e. med å feste flere hengekøyer til samme treet.

Ticket to the Moon har også ekstra store hengekøyer som kan brukes av mer enn en person, f.e., sammen med kjæreste. Så koselig!! Bare fantasien setter grensen for hva man kan oppleve av momenter sammen på den måten. Men for å sove må likevel hver bruker sin egen hengekøye, det er nærmest helt umulig å sove med to i en hengekøye, desverre.... T2M har også mindre hengekøyer egnet for barn.
Out sier: Straks helg, den skal nytes ute i frisk luft :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp