Kan tilføye noe mere tips:
Seg deg om: Når man ser etter en hengekøyeplass, særlig når det har mørknet litt, vær obs på hva som er på bakken, man vil ikke våkne og finne ut at nærmeste nabo er en diger maurtue!
Sommeren er myggsesong, og det er ikke moro! Til de fleste hengekøyer finnes det myggnetting som kan brukes, og det vil nok være helt nødvendig når det er på sitt verste. Persønlig synes jeg det tar litt bort av det som er gøy med hengekøya, så jeg søker da til områder som er myggfritt, det kan være på fjellet like under tregrensen, eller veldig nær sjøen.
Regn: Det finnes regnbeskyttelse til hengekøyer, f.e. Ticket-to-the-Moon har en egen regnbeskyttelse. Google 'hengekøya tarp fjelldukk' og velg bilder hvordan man kan holde alt tørr når det poser ned fra oven. Men i første omgang hadde jeg holdt meg til mer enkle turer i godvær!
Dyr: det er ikke moro å være redd for at man kan våkne med en grevling i hengekøya, og jeg kan garantere at det kommer heller ikke å skje. Men såklart er det dyr i skogen, mest smågnagere. De kommer ikke i hengekøya. Møter med elg har jeg aldri hørt om. Rev, grevling osv holder seg borte. Det er uansett smart å pakke mat i plastposer, og evt henge opp sekken i høyden slik at smågnagere og andre matlystne dyr ikke kommer til. Persønlig har jeg aldri opplevd dette som et problem, så jeg bryr meg ikke om det. Men jeg registrer at andre gjør det, så prøv selv og ser hva som fungerer for deg.
Hengekøya med flere: det er morsomt å være to eller flere med hengekøya, men da trenger man flere gode festepunkter nær hverandre. Og det er ikke alltid gitt! Særlig på skogsåser med utsikt kan det være vanskelig, det er ofte bare få steder og plasser som har beste utsikt og gode festemuligheter! Så der må man tenke litt, og ofte være litt kreativ, f.e. med å feste flere hengekøyer til samme treet.
Ticket to the Moon har også ekstra store hengekøyer som kan brukes av mer enn en person, f.e., sammen med kjæreste. Så koselig!! Bare fantasien setter grensen for hva man kan oppleve av momenter sammen på den måten. Men for å sove må likevel hver bruker sin egen hengekøye, det er nærmest helt umulig å sove med to i en hengekøye, desverre.... T2M har også mindre hengekøyer egnet for barn.