ridder
Opprettet 27.07.2022 av ridder, mann, 48 år, Oslo.
Guidet tur i Tømmerrenna på søndag
Søndag 31. juli arrangerer jeg den årlige, guidede turen i Tømmerenna (Vennesla). Avgang med Setesdalsbanen fra Grovane kl. 11, så rusler vi tilbake fra Røyknes. Gratis, men det koster 200,– å bli med damptoget.



Turbeskrivelse
Turen starter fra Røyknes stasjon kl. 11.30 og går på grusvei på østsiden av Røyknesfjorden. Når vi kommer til Beihølen, fortsetter vi i den restaurerte tømmerrenna til Steinsfossen. På veien vil vi krysse elva Otra over to hengebroer og vandre inn i en hundre meter lang tunnel. Denne kan virke utfordrende for noen, for her må vi gå bøyd for ikke å slå hodet i tunneltaket. Det blir en avstikker til Kringsjå kraftstasjon og Paulen gård hvor det blir pause. Ta med niste! Hele turen er ni kilometer lang og tar omtrent tre timer. Den passer nok ikke hvis du har dårlig rygg (pga. tunnelen).

Oppmøte
Vi møtes på Røyknes stasjon kl. 11.30, Setesdalsbanens endestasjon. Det er begrensede plasser på togavgangen kl. 11 fra Grovane, så vær tidlig ute med å bestille plass (200,–). Reiser du ikke med damptoget, kan du parkere på stasjonen. Fra Kristiansand/Vennesla kan du ta Samkom-bussen til Grovane stasjon, som går hver time. Du kan parkere bilen gratis på Grovane stasjon.

Billett

Svar på innlegg

Bjarne 1
#1. Postet 27.07.2022 av Bjarne 1
Heisan hvor langt er det å kjøre fra Oslo og til Røynes stasjon

Hilsen
Bjarne 1
ridder
#2. Postet 27.07.2022 av ridder
Heisan hvor langt er det å kjøre fra Oslo og til Røynes stasjon

Hilsen
Bjarne 1

Dette er i Agder, så det er et stykke. Google Maps sier fire timer. Det er bedre å kjøre til Grovane stasjon og bli med damptoget 8 km opp til Røyknes. Da slipper du å gå renna tilbake igjen for å hente bilen, også er det selvsagt en flott opplevelse å reise med damptoget på Setesdalsbanen. Sjekk i så fall at det er ledige billetter på 11-avgangen (lenke til billeggbestilling i hovedinnlegget).
Tussa
#3. Postet 28.07.2022 av Tussa
Hei! Hvor høyt er det under tunneltaket? Har nakketrøbbel, så jeg er usikker på om denne turen er ok. for meg. For meg ser det ut til at en ikke når fra Oslo til Røykenes med kollektivtransport innen kl 11.30 søndag, pga. buss for tog. Og det tar drøyt 7 timer å kjøre. Er det tenkt som en overnattingstur? I så fall ville det være fint med mer info. Har lagt andre planer for helgen, men er nysgjerrig på denne turen, likevel. Vennlig hilsen Tussa
Tussa
#4. Postet 28.07.2022 av Tussa
Hei! Jeg brukte Gule siders kjørerute til Grovane stasjon, det tar vel ca. 30 min mer fra mitt utgangspunkt enn sentrum, men det er underlig at du kommer fram på 4 timer via googel, og jeg skal bruke 7 timer via gule sider. Det var mye veiarbeid sør for Drammen nylig, kanskje derfor? Tussa
ridder
#5. Postet 28.07.2022 av ridder
Kanskje 1,20, så du må gå ganske krokbøyd med ryggen. Det tar normalt fire timer til Kristiansand så tidlig om morgenen. Det er arbeider ved Brevik, ja, men jeg har vanskelig å forstå at det skulle være så mange biler der tidlig.

Dette er ikke et Turvenn-arrangement, så folk må nok selv finne ut hvordan de løser logistikken. Buss for tog gjør det vanskelig å reise kollektivt uten overnatting. Men jeg tipset en kollega på jobben om at hun kunne overnatte i Arendal og ta 100-bussen til Kristiansand og bytte videre til Grovane. Det er et fengselshotell i Arendal som nylig har åpnet.
ridder
#6. Postet 28.07.2022 av ridder
Turen står nevnt i Naturlosbrosjyren til Midt-Agder-Friluftsråd:

Jeg kom på i går at turen burde ha blitt delt på Turvenn også, så derfor innlegget. :)
Tussa
#7. Postet 28.07.2022 av Tussa
Sikkert en interessant og spennede tur! Men 1.20m under taket blir nok litt vrient for meg, ja. God tur!
Vennlig hilsen Tussa