Anonym
Opprettet 08.09.2022 av Anonym.
Kondens på sovepose
Hei. Sover av og til litt i telt på vinter.
Ved flere overnattinger på rad i sterk kulde har jeg store problemer med kondens. Soveposen blir rett og slett klissblaut på hele oversiden og spesielt i fotenden. Det er jo litt kjedelig hvis det også er kaldt på dagtid, slik at man ikke kan tørke posen i lunchpausen etc.
Har en dunpose fra mountain hardware. Vurderer alt fra å kjøpe en ny pose til å forsøke et yttertrekk. Noen med gode erfaringer/tips?
Kondens er nok en kombo av fordampning fra egen kropp, samt noe fra teltet som følge av snøsmelting etc.


Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.09.2024 av Anonym
Du kan jo lese deg opp på vapor barrier. Han polfareren Børge Ousland nevne jo en gang at han sov inni en slags plastpose, for å unngå kondens. Men så tenker jeg også.... Kan jo evt ha en tynn pose inni. Trikset er vel å få kondensen bort også. Om vinteren kan man vel frysetørke kanskje.
Kompis1
#2. Postet 19.09.2024 av Kompis1
Det er en grunn til at jeg aldri telter om vinteren... :-D

Kondens er en helt naturlig og kjemisk reaksjon i teltet når det er kaldere ute enn i teltet og da det er fukt i lufta. Du kan rett og slett ikke unngå det under gitte forhold. Det er kaldt ute og du varmer opp teltet med kroppsvarmen og da kondenserer lufta. Kondensen oppstår lettest rundt null grader +-, og da det gjelder soveposer vil DUN slite under sånne forhold. Da er det best med en syntetisk sovepose...
Ispinne
#3. Postet 20.09.2024 av Ispinne
Kondens i sterk kulde er desverre uungåelig, men man kan jo gjøre ting for å minimere den. Er den også våt inni?
At det i veldig kaldt og fuktig vær blir vått på toppen er vanskelig å unngå, men du kan la det fryse og koste det av. En annen ting som er essensielt er god ventilasjon, heller overdriv enn underdriv den. En annen ting man kan gjøre på morgenen er å ha varmt vann i en nalgeneflaske og stryke den over posen, da får man bort litt. Om du har posen i bedding på en pulk, kan man også hive et par varmeflasker nedi før man begynner å gå, og så ha litt ventilasjon, da vil den tørke litt (en bonus er at man også kan ha elektronikk etc. i posen med flaskene). Alternativt går det jo å kjøpe et syntettrekk til posen (vet Hailite blant annet selger det) og ha utenpå, de tåler fukt hakket bedre (men moderne dunposer er godt impregnert, så skillet her er mindre enn det var way back when). Fukten vil jo fryse i skillet mellom varmt og kaldt lag. Bonus med ekstra ytterpose er jo ekstra varme :)
Men - dampsperrepose ala Børge Ousland er for spesielt interesserte. Det er mildt sagt ubehagelig, du blir gjennomvåt, og genvinsten tenderer til å være liten om du er ute i mindre enn tre uker, med mindre fuktproblemet i posen er alvorlig stort (typ vått inni posen og isdannelser).
Kompis1
#4. Postet 19.10.2024 av Kompis1
Kondens i sterk kulde er desverre uungåelig
Nettopp... :-D
Kondens er en del av teltlivet og umulig å unngå... Under sånne forhold bruker jeg aldri dun-posen min for den faller sammen i rå og fuktig luft. Da er det syntetisk som gjelder... Verre er det når ytterteltduken er så ræva at kondensen drypper ned i teltet i stedet for å renne ned langs kanten. Da blir du blaut :-/