Fjellsnelle sier: Herlig å bytte ut ski med sykkel! Noen som har lyst til å utforske øyriket Sør-Troms/ Vesterålen på sykkel? Ta kontakt. Nyt fine maidager!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 19.06.2023 av Anonym.
Camino de Santiago aug/sept/okt
Hei alle turg(ale)lade :-)
Jeg skal gå Caminoen, en pilgrimsvandring, i september (avreise sent i august eller senest andre uka i september). Er lærer, og har permisjon til og med høstferien uke 40 for denne turen (tilbake senest 7/8 oktober). Om du tenker at dette høres spennende ut og er nysgjerrig på å høre mer, send meg et svar :-) her er virkelig form og alder ingen hidring, det er folk på 80+ som gjennomfører, og tempo og avstander styrer man selv.
Jeg skal gå enten "starten" fra St Jean Pied de Port (sør i Frankrike) over Pyrineene til Spania og så langt jeg kommer på 4 uker, eller eventuelt fra f.eks Burgos, Leon eller Pamplona og satse på å komme i "mål", som er katedralen i Santiago. Får jeg turfølge, gjør jeg som du ønsker mht det. Hele caminoen fra St Jean er 34 etapper, jeg satser på starten eller avslutningen som sagt fordi jeg vil legge inn noen "bufferdager" på å komme til/fra mitt utgangspunkt, samt muigheten til å kunne bli mer en èn dag et sted om det f.eks bøtteregner et sted eller kropp/føtter for vonde.
Jeg er ikke religiøst motivert, vil bare ha utfordringen med 15-25 km etapper daglig og oppleve naturen og kulturen rundt Caminoen.
Vil gjerne ha turfølge, alle kjønn og aldre, om ikke vi går i samme tempo og ender nettene på de samme stedene, så ihvertfall kunne planlegge og reise tur/retur Norge sammen hadde vært fint. Trives vi sammen, går jeg i ditt/deres tempo, og vi deler en opplevelse for livet.
Om du/dere er interessert, finnes mange steder man kan lese mye om Caminoen, f.eks dette forumet med både rutinerte vandrere og newbies har mye informasjon: https://www.caminodesantiago.me/community/
Jeg er i normalt god gå-form, tenker å gå 5-7 timer pr. dag inkludert pauser. Sekk med 10% av kroppsvekten (mindre er også helt klart mulig!) bør du kunne tåle. Det koster omtrent en tusenlapp hver vei med fly (Madrid, Paris eller Barcelona, avhengig av startsted), og ca en tusenlapp tilsammen med tog/buss til/fra valgt utgangspunkt. Underveis kan man regne 40 euro+ i mat og overnatting. Det rimeligste (og mest autentiske!) er "albergues", som er herberger med flere pilgrimer/vandrere i køyer i sovesaler, men det finnes hoteller og AirBnb-alternativer på hele ruta. Albergues koster mellom 7 og 12 euro, noen ganger med middag og/eller frokost inkludert. All informasjon kan linkes fra forumet nevnt over.
Ta kontakt hvis du/dere er interessert :-)
Lillemor

Svar på innlegg

Ingen svar for øyeblikket.
Fjellsnelle sier: Herlig å bytte ut ski med sykkel! Noen som har lyst til å utforske øyriket Sør-Troms/ Vesterålen på sykkel? Ta kontakt. Nyt fine maidager!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp