Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
nærtur
Opprettet 03.05.2025 av nærtur, mann, 65 år, Vest-Agder.
Erfaringer med hengekøye.
Har aldri sovet i hengekøye, kun telt på lengere turer. Men vurderer å skaffe meg ei. Er få teltplasser i "nærskuene"
Hva bør jeg se etter?
Har de dekke for event regn/mygg ++?
Hvordan funker de for en rygg som trives best med en rimelig hard madrass?
Vekt? (antar lettere enn selv ett 1-2 manns telt.? )
Annet å tenke på?

Svar på innlegg

Eventyrlyst1
#1. Postet i går kl 22:37 av Eventyrlyst1
Man kjøper somregel en tarp i tillegg til hengekøyen. Den henger man over hengekøyen hvis det regner.

På noen hengekøyer er myggnett ekstrautstyr, mens på andre følger det med. Pass på å få den typen myggnett med finest maske (slik at knotten ikke kommer inn)

Jeg har selv prøvd 2 forskjellige hengekøyer

1. Ticket to the moon dobbel hengekøye.
Dette er en tradisjonell hengekøye hvor man ligger på langs og hengekøyen har en tendens til å få en bananform. Hvis man er avhengig av å ligge ganske rett, slik at man for eksempel kan snu seg på siden, må man eksperimentere litt med liggeunderlag som stiver av hengekøyen litt. Jeg måtte legge liggeunderlaget litt skrått i hengekøyen, og bruke mønesnor/ridge line (sjekk YouTube eller Google) for å få dette tålig bra. Hvis det er kaldt ute er det fort å få kuldeslag fra bakken. Noen bruker ulltepper i bunnen, isolerende liggeunderlag eller noen saueskinn de legger i bunnen av køya. Jeg har brukt en underquilt (en duk som likner en sovepose som man henger under hengekøya for å unngå kuldeslag)

Myggnett for denne køya er en pose man trer køya igjennom.

Utstyret veier ikke så mye, men om man har med seg tarp, underquilt, liggeunderlag, myggnett og hengekøye så er det jo litt utstyr å dra på. For min del krevde denne køya en del justering og testing før den ble grei.

2. Amok Draumr hengekøye.
Dette er en litt mer luksushengekøye hvor man ligger på tvers istedetfor på langs. Søk på YouTube for å se. Her trer man inn et oppblåsbart liggeunderlag i en lomme på bunnen av hengekøya og kan ligge helt rett. Myggnetting er innebygget. Liggeunderlag kan fåes i vinterversjon eller vanlig.

Veier lite, enkel å sette opp, mindre drass og jeg synes den var bedre å sove i og madrassen opplevdes hardere (ga mer støtte når jeg lå på siden)

Brukte denne køya for 2 uker siden. Da var det ca 5 grader på morgenen og jeg brukte standard liggeunderlag og en god sovepose uten å fryse.

Denne køya er ganske dyr i forhold til mye av det andre som finnes, men den har også god komfort og mange finesser. Denne køya synes jeg var knallbra uten å trenge å gjøre noen modifiseringer.

Anbefaler å teste ut litt før du kjøper noe. Sjekk på finn, hygglo eller på BUA om man kan få lånt utstyr, så gjør du deg noen erfaringer før du punger ut ;)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseNye Jakten-bønder klare for brev
annonseFriluftsliv - Oppskrifter på turmat
annonseKjøp en Turvenn-kopp