Logg inn
Fyll inn ditt brukernavn og passord:
Brukernavn
Brukernavn mangler
Passord
Passord mangler
Meny
Oversikt
Søk
Megafon
Forum
Apps
Om
Bli medlem
Logg inn
594 Pålogget nå
Møteplassen for turglade mennesker
Logg inn
Bli medlem
Evamyhr sier:
Hei, jeg bor i Wärmland rett over grensen for Ørje. Jeg er passe trent savner en god turvenn. Kanskje du er han eller henne ?
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
Forum
>
Annet
> Debatt
Opprettet 05.06.2025 av
skinnelangs
, mann, 50 år, Akershus
.
Turvenn-treff (Oslo)
Turvenn-treffene (tidligere også kjent som Turvenn-pils) er tilbake igjen, og målet er å arrangere en rekke turer i løpet av året.
Tredje tur i år blir:
Båtcruise til Son og vandring langs Smaalensbanen
Tid: Lørdag
27. september kl. 09.30
Oppmøte:
Aker brygge (klokketårnet)
Lengde:
7 km
Facebook-event:
www.facebook.com/events/1292092665715813
Turen starter med båt fra Aker brygge til Son, et cruise på Oslofjorden som tar to timer. Underveis vil vi passere historiske steder som Oscarsborg festning hvor «Blücher» ble senket 9. april 1940. Hollenderstaden Son, omtalt som Norges nordligste sørlandsby, er kjent for sine idylliske kafeer, gallerier og historiske bygninger. Thornegården fra 1640 er oppført i renessanse- og barokkstil, og regnes for å være Oslofjordens eldste bygning.
Vi fortsetter på frodig turvei langs elva Såna frem til Hølen – Norges minste by frem til 1943. Her passerer vi flere historiske bygninger og et gammel veiskilt fra 1928, den gangen Riksvei 1 krysset Hølen sentrum. Vi tar en pause på Kafé Hølen hvor det blir mulig å kjøpe seg kalde og varme drikker i tillegg til noe å spise. Bokkafeen holder til i det gamle Holterhuset fra 1850 hvor det har blitt drevet både skole og bibliotek. Over kafeen går Hølenviadukten – den nedlagte jernbanebroen, som rager over tettstedet.
Siste delen av turen går langs Smaalensbanen – turveien som følger en nedlagt del av Østfoldbanen. Sporet ble lagt ned i 1996 etter at nytt dobbeltspor åpnet mellom Vestby og Kambo, og gjenåpnet som turvei i 2021. Turveien går gjennom idyllisk åkerlandskap og forbi nedlagte Såner stasjon før vi ankommer Sonsveien. Her tar vi toget tilbake til Oslo.
Antall kilometer med vandring er syv kilometer. Hele turen med båttur, vandring, pauser og togreise er beregnet til å vare rundt fem timer. Arrangementet er gratis, men båt- og togbilletter må dekkes selv. Her gjelder Ruters takster.
Oppmøte
Oppmøte senest kl. 09.30 utenfor klokketårnet på Aker brygge. Deretter stiller vi oss samlet i kø for å gå om bord i båten. Billetter må kjøpes i Ruter- eller Entur-appen på forhånd, eventuelt om bord mot et tillegg. Turarrangør er Erlend Garåsen (tlf. 91380968).
Svar
|
Siter
|
Varsle
|
Overvåk
Svar på innlegg
Side 1 av 2
#1. Postet 10.06.2025 av
Alexander Olsen
Er en fin tur det der. Vil opplyse om at ved gullaugkleiva ble det opprettet en demning som tidligere dyno satte opp i perioden rundt 1949-50 tallet. Og at huset/ småbruket midt i kleivene ble brukt som skolestue i 1920-28 før Gullhaug skule ble bygget. Er det mulig å slenge seg på turen eller er det avgift for turen.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#2. Postet 10.06.2025 av
skinnelangs
Alexander: Det er bare å møte opp på Spikkestad stasjon kl. 12. Turen er gratis og åpen for alle (også utenfor Turvenn). Jeg skal nevne demingen og kan ta med et historisk bilde av sprengstofffabrikken for de som er interesserte.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#3. Postet 14.06.2025 av
skinnelangs
Bane Nor har innført buss for tog, noe som betyr at avreisen fra Oslo blir 10.49 fra spor 19/Trelastgata. Samme avgang som annonsert, dvs, kl. 12 fra Spikkestad.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#4. Postet 08.07.2025 av Anonym
Hei til dere som deltok 14. juni 25
- hvordan var turen?
- mange som møtte opp?
Jeg merker meg at det ble varslet om buss for tog - helt utrolig bra!
Jeg er ny på denne siden og vil prøve å følge med om nye turer som dere ser videre i juli- august- september.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#5. Postet 23.07.2025 av
skinnelangs
Grunnet buss for tog, ble vi ikke flere enn 12 stykker. Men dette tar seg nok opp til neste eventyr, som er satt til 31. august i Losby-traktene. Det kommer veldig snart mer informasjon om dette. :)
Svar
|
Siter
|
Varsle
#6. Postet 07.08.2025 av
skinnelangs
Ny tur blir langs Losbylinja med omvisning på ærverdige Losby Gods søndag 31. august kl. 10. Se opprinnelig innlegg, som har blitt oppdatert med informasjon.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#7. Postet 30.08.2025 av
skinnelangs
Jeg minner om turen langs Losbylinja i morgen, søndag. Nå er det faktisk meldt opphold og helt OK vær. Muligens dukker sola opp etter turen også. Avreise kl. 10.00 fra Sørlihavna, og dit kommer du med direktebuss både fra Lillestrøm og Oslo.
Svar
|
Siter
|
Varsle
#8. Postet 08.09.2025 av
Tussa
Jeg hadde tenkt å bli med skinnelangs, men så ble det rosetog for Tamima, som ble drept på jobb av en høyreradikal terrorist, i stedet.
Håper å få med meg neste tur!
Svar
|
Siter
|
Varsle
#9. Postet 08.09.2025 av
skinnelangs
Det kommer veldig snart info om neste tur. Jeg må bare rydde i kalenderen, men håper å annonsere noe denne uka. :)
Svar
|
Siter
|
Varsle
#10. Postet 10.09.2025 av
skinnelangs
Neste tur blir en kulturhistorisk dag med båtcruise fra Aker brygge til Son, tur langs elva Såna til Hølen, sosialisering på Kafé Hølen og vandring langs Smaalensbanen til Sonveien stasjon. Tog tilbake til Oslo. Dette skjer lørdag 27. september. Sjekk opprinnelig (første) innlegg for detaljert info. Eller Facebook:
www.facebook.com/events/1292092665715813
Svar
|
Siter
|
Varsle
Side 1 av 2
Evamyhr sier:
Hei, jeg bor i Wärmland rett over grensen for Ørje. Jeg er passe trent savner en god turvenn. Kanskje du er han eller henne ?
Skriv
Skriv her
Skriv i megafonen
annonse
Topp 8 turforslag for sommerhalvåret
|
Hvordan finne en turvenn?
|
Tips for en vellykket fjelltur
|
Flere saker >>
Levert av Social Garden AS © 2025 |