frøken sier: Noen som kjører Atlanterhavsveien retning Molde på søndag?
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
SnaufjellOgFjord
Opprettet 01.07.2025 av SnaufjellOgFjord, dame, 48 år, Akershus.
Menn som søker turvenner, hvor blir dere av?
Jeg er ekte nysgjerrig på dette.
Etter å ha vært med en stund i ulike turnettverk, er jeg fortsatt undrende over hvor mange menn som er i nettverket, men hvor få av dem som er med på gruppeturer. Nesten alltid når det er gruppetur, uansett nivå eller reisemål er det ca 75% damer. Men alle er jo i det nettverket for å få nye turvenner. Hvorfor er det slik? Se for eksempel Camp Rasletind, en fjellcamp som FjellTid arrangerer i september. Der sover alle i eget telt og ordner egen mat, så det er lett å trekke seg tilbake hvis det blir for mye sosialisering, for eksempel. Men av de påmeldte navnene jeg har sett der så langt, er det mye damer og få menn nok en gang.

Jeg skjønner at singeltur eller andre "match-making" opplegg kan være litt skummelt eller klamt, men en helt vanlig gruppetur har jo ikke dette presset og dermed burde skuldrene kunne være lave, kun fokus på naturopplevelser og hyggelige samtaler. Ikke at det er noe feil med mange damer, men min erfaring er at gruppedynamikken blir best når det er god blanding. Det gjelder forsåvidt aldersfordelingen også, men det er en annen sak.

Hva skulle eventuelt måtte til for at du som mann blir med på en gruppetur og bli kjent med andre som deler samme interesse som deg?

Svar på innlegg

valemon
#1. Postet 02.07.2025 av valemon
For min del virker det som jeg ikke finner frem til disse forumene og hvor turer annonseres :) Konkrete tips? Og her inne virker mye være styrt av at de fleste først og fremst ser etter partner.
SnaufjellOgFjord
#2. Postet i går kl 13:17 av SnaufjellOgFjord
Ja den siste observasjonen der er jeg enig i. Mange her inne skriver på profilen sin at de ønsker turvenner, men egentlig ønsker de en partner og de vil bare "safe" ved å skrive at de søker turvenn, slik at de ikke trenger å committe til noe. Disse personene vil sjelden være med på gruppetur, de vil ha en 1-1 date egentlig, hvis de får kontakt med noen de liker. Men dette er problematisk for oss som skriver at vi vil ha turvenner og faktisk mener det, fordi da blir det jo raskt forventningskræsj når vi møtes. Ærlighet på profilen ville være en bra start :)

Utenom de spredte forsøkene jeg har sett noen gjøre her inne på gruppetur, er det DNT og FjellTid jeg har sett mest på. FjellTid har en egen chattegruppe der medlemmene selv kan foreslå turer for hverandre. Selv har jeg arrangert flere slike og det er veldig hyggelig men alltid stor overvekt damer der også. På de større grupppeturer som arrangeres av DNT og Fjelltid er fordelingen stort sett den samme også.

(Jeg har tidligere vært med i ulike facebook-grupper for fjellturer/fjellforum der folk prøvde å få med andre fra tid til annen, men flere av de gruppene er lagt ned nå. Der også var damene klart mest ivrige)
valemon
#3. Postet i går kl 21:05 av valemon

Veldig enig i det du skriver, og jeg har samme erfaringer. Jeg er selv tydelig på hva jeg ser etter, og for å være ærlig, så er det lite fart i dialogene her, og jeg tror det dreier seg om vidt forskjellige ønsker. Min observasjon er at det er litt manglende interesse for å faktisk møtes - og jeg er noe overrasket over hvor mange som ikke er i stand til å holde en normal dialog gående. Kan legge til at det gjelder begge kjønn. (Latter-emoji, som Turvenn ikke støtter). Jeg tror Turvenn er et sted hvor folk “liker å titte og klikke rundt”, men ikke foreta seg noe.

Jeg skal melde meg på den FjellTid-turen over, jeg, og se hva det er for noe :-) Og sjekke DNT litt bredere, her lokalt er det ikke all verdens tilbud.
frøken sier: Noen som kjører Atlanterhavsveien retning Molde på søndag?
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp