MetteO sier: Tror ikke det. Synes det er mange galante menn som stiller opp og bærer når det trengs :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 20.07.2025 av Anonym.
Turvenner?
Ønsker noen å gå tur med av og til, eller på konsert for den saks skyld. Er 69 år dame og enslig og noen ganger litt ensom. Er glad i fjellet, foto, har hund og er i jobb, men døgnet har heldigvis mange timer så man får tid til det man vil. Noen som vil med? Bor i Bergen.

Svar på innlegg

etain
#1. Postet 29.07.2025 av etain
Hei!

Jeg skulle gjerne blitt med, men bor dessverre for langt unna. Derfor nøyer jeg meg med å dele noen velmente råd – kanskje de kan inspirere deg!

Jeg antar at du er her fordi du fortsatt er i god form og setter pris på fine turopplevelser. Og jeg tipper du ikke er alene – det er nok mange i samme situasjon, enten de er 69 eller litt yngre eller eldre.

Tenk på deg selv som en som ikke nødvendigvis trenger noe, men som faktisk kan tilby noe. Du har sikkert god forståelse for hvordan det er å være ensom eller alene – og hvor mye det betyr med litt nærhet, uforpliktende prat, eller en kort eller lang tur i ny og ne.

Kanskje du kan undersøke muligheten for å bli frivillig og starte akkurat en slik gruppe? Et lavterskeltilbud der alle er velkomne. Se hva som finnes av tilbud i kommunen, eller kontakt for eksempel Røde Kors. Du kan også lage et oppslag i nærbutikken – skriv det som om gruppa allerede eksisterer: "Turtreff hver søndag kl. 11.00 ved sted X". Kanskje du går alene de første gangene, men plutselig dukker det opp noen.

Jeg vurderer selv å engasjere meg som frivillig, men jobben er ganske travel for tiden. Likevel er det en langsiktig plan for meg.

Hvis du prøver deg på noe, vil jeg veldig gjerne høre hvordan det går! Jeg ønsker deg masse lykke til – og krysser fingrene.

Og kom gjerne på besøk til Stavanger, vi finner nok en tur... :)

TurGry
#2. Postet 31.07.2025 av TurGry
Veldig godt forslag synes jeg. Har selv vært frivillig i Røde Kors - som del av ressursteamet som bygget opp besøksvenntjenesten og nå bare besøksvenn. Trivelig og meningsfylt oppgave. En time i uken kan jeg jammen gi, og særlig nå som ungene er ute av redet. Jobb, løping, klatring m, jakt, padling, hengekøyeturer og andre friluftsaktiviteter - det handler om å prioritere. Man skal ikke tenke at frivilligheten skal gi noe, men at man vil gi av seg selv, en time i uken på besøk til en som kanskje er litt isolert og som kanskje venter på den timen fra uke til uke.
Eller: Det med å lage frilufts- eller tur-tilbud som et frivillig-tilbud gjennom RK er en kjempeide ssomvil være en stor glede for alle parter med den interessen. Røde Kors tilbyr ulike kurs og har et godt miljø hvor de frivillige møtes i ulike sammenhenger.
nærtur
#3. Postet 24.08.2025 av nærtur
Godt svar av Eitan.
Og jeg søker nok det samme som trådstarter (Anonym), men da nær Kr.sand.
Turifjellet
#4. Postet 29.08.2025 av Turifjellet
Hei, dame på 73 år her, bor i Bergen, og går mye tur i området, så ta gjerne kontakt om du ønsker turfølge!
MetteO sier: Tror ikke det. Synes det er mange galante menn som stiller opp og bærer når det trengs :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp