Hei! Jeg skulle gjerne blitt med, men bor dessverre for langt unna. Derfor nøyer jeg meg med å dele noen velmente råd – kanskje de kan inspirere deg!
Jeg antar at du er her fordi du fortsatt er i god form og setter pris på fine turopplevelser. Og jeg tipper du ikke er alene – det er nok mange i samme situasjon, enten de er 69 eller litt yngre eller eldre.
Tenk på deg selv som en som ikke nødvendigvis trenger noe, men som faktisk kan tilby noe. Du har sikkert god forståelse for hvordan det er å være ensom eller alene – og hvor mye det betyr med litt nærhet, uforpliktende prat, eller en kort eller lang tur i ny og ne.
Kanskje du kan undersøke muligheten for å bli frivillig og starte akkurat en slik gruppe? Et lavterskeltilbud der alle er velkomne. Se hva som finnes av tilbud i kommunen, eller kontakt for eksempel Røde Kors. Du kan også lage et oppslag i nærbutikken – skriv det som om gruppa allerede eksisterer: "Turtreff hver søndag kl. 11.00 ved sted X". Kanskje du går alene de første gangene, men plutselig dukker det opp noen.
Jeg vurderer selv å engasjere meg som frivillig, men jobben er ganske travel for tiden. Likevel er det en langsiktig plan for meg.
Hvis du prøver deg på noe, vil jeg veldig gjerne høre hvordan det går! Jeg ønsker deg masse lykke til – og krysser fingrene.
Og kom gjerne på besøk til Stavanger, vi finner nok en tur... :)