Petronella sier: Vil bare si at når det står jeg ønsker kjæreste og kontakt med KUN menn betyr dette ikke kvinnelige turvenner. Ha en flott dag alle sammen:))
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Tilbakemeldinger > Debatt

deepbluesky
Opprettet 03.10.2025 av deepbluesky, mann, 52 år, Vestfold.
Respekt internett, funksjonalitet turvenn
En liten oppsummering etter en stund her på turvenn :

dette ikke som klage eller sur mine, men for å bidra til en positivere og mer menneskeligere kommunikasjon her på denne plattformen:)
1. det er rart hvordan mennesker oppfører seg på nett - har aldri vært på sosiale medier, men er ikke naivt...har hørt fra venner og selvsagt også lest i mediene hvordan det kan utarte seg på fb, insta osv. Samtidig tenkte jeg at vi er "voksne" mennesker her inne, som viser respekt for hverandre. Det virker som noen mener at de kan bruke nett og sin anonymitet for å oppføre seg annerledes enn om man hadde stått foran hverandre.
Eksempler for dette:
- Man skriver til noen, ser at vedkommende leser meldingen, men så får man ikke svar. Ikke misforstår - det er ingen selvfølge at man ønsker å inngå i en dialog, bare en kort tilbakemelding som "Hei og takk for din melding. Setter pris på at du tok kontakt, men er dessverre ikke interessert." - helt i orden:) Om man hadde hilst et menneske på gata eller på fjellet, så hadde man sannsynlig nok også da hilst tilbake.
- Kanskje man har kommet et skritt videre - og kommet i dialog. Så plutselig forsvinner vedkommende. Ikke en "ha det godt", "jeg har funnet noen", eller "dette er ikke noe for meg". Bare borte. Det kan faktisk skje, at folk lager en profil, skriver noen ord, og så er de borte neste dagen. Hva er meningen med det? Også her hadde det vært fint om man kunne vise litt respekt som bruker sin tid for en dialog og for å bli kjent.
- Etsvakpunkt her i turvenn: Man vet ikke om en person er medlem (og dermed kan lese og skrive meldinger) eller ikke. Så det kan jo ikke være så vanskelig å lage et symbol eller hva det må være for å synliggjøre denne funksjon. Da sparer man å skrive til noen som uansett ikke kan lese meldingen.
- Og så en ting til damene som skriver at de søker turvenner men "ønsker kun kontakt med menn"??? Om man ønsker seg en turvenn spiller det trolig lite rolle om det er mann eller kvinne. Men om den bakenforliggende grunn er at man ikke står for det man i virkeligheten ønsker seg, så er det ikke akkurat oppriktig. Spesielt når det følger setninger "Jeg leter først og fremst etter vennskap, men skulle det vise seg at det utvikler seg mer, sier jeg heller ikke nei til en kjæreste"... Føler dere at det er for direkte å si rett ut - "jeg ønsker meg en kjæreste"? Og soleklart betyr det ikke at man gifter seg på første daten...:) det må selvsagt mye til at et møte på nett blir også en fullklaff i den virkelige verden (som ofte ser helt annerledes ut enn den virtuelle verden). Så tørr å være seg selv, og oppriktig:)Selvfølgelig tar det tid og rom for at et kjærlighetsforhold kan utvikle deg:)
- Noe som ble sagt mye om i diverse andre forum: Her er det veldig mange mennesker som lever sitt liv som en ghost. Så et profil som ble skrevet for 6 år siden (nå var dama 6 år eldre enn angitt i teksten...). Hva er meningen med det? Kan ikke redaksjonen utsortere slike profiler som ikke har vært aktiv de siste 3 måneder? Takk:)

Svar på innlegg

Trond1956
#1. Postet 05.10.2025 av Trond1956
Jeg er enig i at får man en melding fra noen som søker venn eller kjæreste, så skal man håndtere alle med respekt. Jeg satte selv inn en profil og søkte etter turvenner i alle aldre. Men ut fra livssituasjen min, så kan det være aktuelt med et nærmere vennskap et stykke fram i tid. Jeg fikk veldig mange svar, og folk la mye i det og kom med personlige opplysninger om sitt liv. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å kontakte alle, men post funksjonen til Turvenn.no er ikke akkurat optimal. Det er vanskelig å få oversikt over komuunikasjonen med hver enkelt, og man får heller ikke tilgang til profilen uten å avbryt meldingen.

Jeg lurer også på om man kan sette en profil på pause en stund, så man får tid til å bearbeide de venneforespørslene man får? Litt som punksjonen i Finn der du kan fjerne en annonse fra søkelisten evnt. arivere den så den eventueltvkan gjenopprettes.

Jeg håper jeg har fått svart alle på en god måte, men kan også ha glemt noe. I så fall beklager jeg det, så da ber jeg de som føler det sende meg en påmimmelde.

Ellers synes jeg portalen til turvenn.no varcet hyggelig bekjentskap. Jeg forsøkte først Fjelldid.no, men der må man nesten være it spesialist for å forstå logikken. Med bare 26 års erfaring fra databransjen synes jeg ikke jeg fikk helt tak på den :-))

Ha en god søndag

Hilsen Trond1956
Ikigai
#2. Postet i går kl 06:52 av Ikigai
Hei - tusen takk for refleksjoner om Turvenn - og helt sikkert andre datingapper også. Medmenneskelighet her på Turvenn - er noe som er bra blir løftet fram. Et pent avslag - istedenfor å ikke "gidde" å svare. Jeg må innrømme at jeg har feilet her - innbilte meg at ikke-svar også er et svar. Nå skal jeg se alle menneskene bak profilen - vi er mennesker med masse følelser og avvisning er noe av det vondeste som finnes. Det er sårt. Og selv om et pent avslag ikke er det en håpet på - så blir en sett. Så har jeg erfart at en ikke ville bare ha kaffe med meg - men middag. Da ble det ikke noe mer - så neste gang skal jeg kanskje si ja til noe mat - selv om jeg tror at de fleste første datene IRL er en kaffe eller te. Og så er det blokkering da.....når jeg takket nei til en (pent) blokkerte han meg - en sint reaksjon, men jeg tenker også at han ikke vil at jeg skal "følge med" på ham. Vi prøver og feiler her inne - men medmenneskelighet og en viss digital høflighet er så bra - menneske til menneske.
Petronella sier: Vil bare si at når det står jeg ønsker kjæreste og kontakt med KUN menn betyr dette ikke kvinnelige turvenner. Ha en flott dag alle sammen:))
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp