En liten oppsummering etter en stund her på turvenn :
dette ikke som klage eller sur mine, men for å bidra til en positivere og mer menneskeligere kommunikasjon her på denne plattformen:)
1. det er rart hvordan mennesker oppfører seg på nett - har aldri vært på sosiale medier, men er ikke naivt...har hørt fra venner og selvsagt også lest i mediene hvordan det kan utarte seg på fb, insta osv. Samtidig tenkte jeg at vi er "voksne" mennesker her inne, som viser respekt for hverandre. Det virker som noen mener at de kan bruke nett og sin anonymitet for å oppføre seg annerledes enn om man hadde stått foran hverandre.
Eksempler for dette:
- Man skriver til noen, ser at vedkommende leser meldingen, men så får man ikke svar. Ikke misforstår - det er ingen selvfølge at man ønsker å inngå i en dialog, bare en kort tilbakemelding som "Hei og takk for din melding. Setter pris på at du tok kontakt, men er dessverre ikke interessert." - helt i orden:) Om man hadde hilst et menneske på gata eller på fjellet, så hadde man sannsynlig nok også da hilst tilbake.
- Kanskje man har kommet et skritt videre - og kommet i dialog. Så plutselig forsvinner vedkommende. Ikke en "ha det godt", "jeg har funnet noen", eller "dette er ikke noe for meg". Bare borte. Det kan faktisk skje, at folk lager en profil, skriver noen ord, og så er de borte neste dagen. Hva er meningen med det? Også her hadde det vært fint om man kunne vise litt respekt som bruker sin tid for en dialog og for å bli kjent.
- Etsvakpunkt her i turvenn: Man vet ikke om en person er medlem (og dermed kan lese og skrive meldinger) eller ikke. Så det kan jo ikke være så vanskelig å lage et symbol eller hva det må være for å synliggjøre denne funksjon. Da sparer man å skrive til noen som uansett ikke kan lese meldingen.
- Og så en ting til damene som skriver at de søker turvenner men "ønsker kun kontakt med menn"??? Om man ønsker seg en turvenn spiller det trolig lite rolle om det er mann eller kvinne. Men om den bakenforliggende grunn er at man ikke står for det man i virkeligheten ønsker seg, så er det ikke akkurat oppriktig. Spesielt når det følger setninger "Jeg leter først og fremst etter vennskap, men skulle det vise seg at det utvikler seg mer, sier jeg heller ikke nei til en kjæreste"... Føler dere at det er for direkte å si rett ut - "jeg ønsker meg en kjæreste"? Og soleklart betyr det ikke at man gifter seg på første daten...:) det må selvsagt mye til at et møte på nett blir også en fullklaff i den virkelige verden (som ofte ser helt annerledes ut enn den virtuelle verden). Så tørr å være seg selv, og oppriktig:)Selvfølgelig tar det tid og rom for at et kjærlighetsforhold kan utvikle deg:)
- Noe som ble sagt mye om i diverse andre forum: Her er det veldig mange mennesker som lever sitt liv som en ghost. Så et profil som ble skrevet for 6 år siden (nå var dama 6 år eldre enn angitt i teksten...). Hva er meningen med det? Kan ikke redaksjonen utsortere slike profiler som ikke har vært aktiv de siste 3 måneder? Takk:)