Ynwa23 sier: PÅMINNING FOR FOLK FLEST Ta dagen og del den med alle Ikkje nokon eig meir av tida enn andre God tur.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 27.09.2015 av Anonym.
Store Austanbotntind
Noen som har gått Store Austanbotntind med guide før? Jeg har ikke nok alpin erfaring til å gå alene, så vurderer en guidet tur. Lurer derfor på om noen har gjort dette før og om de kan dele erfaring med meg? Eventuelt om du har gått denne uten guide også. Hvordan er rutene?


Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 27.09.2015 av Anonym
Hei.

Har gått turen en del ganger, og dette er en av Hurrunganes fineste topper!
Klatremessig er det ikke vanskelig ( grad 2+ ) Men det er veldig luftig, så har du ingen erfarne du kan gå sammen med, bør du ta en guidet tur.
Juli og August er beste tidspungt for å ungå snø.
Anonym
#2. Postet 27.09.2015 av Anonym
Takk for svar :) Planen er slutten av juli neste år. 2+ går fint, men veldig greit med guide om den er så luftig ja. Har ikke hatt så mange toppturer de siste årene, så er litt rusten akkurat nå.
Fjellven
#3. Postet 10.04.2020 av Fjellven
Ikke heng deg så mye opp i graden de nevner, 2+. Det er en luftig tur, med flere klyvepartier når det er tørt fjell, eller bratt snø, både underveis til toppeggen, langs toppeggen ut på selve toppblokka. Det er vanlig at det brukes tau de siste ca 200m metrene langs ruta til toppen, enten som løpende forankring for et lite taulag, eller at guide(r) med større grupper legger ut faste tau. Selvfølgelig kan du gå turen usikret, men jeg ville nok anbefalt å ha med og bruke tau, og ha kunnkap til å bruke tau og naturlig sikring, eller å joine en guidet tur.
Ynwa23 sier: PÅMINNING FOR FOLK FLEST Ta dagen og del den med alle Ikkje nokon eig meir av tida enn andre God tur.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKjøp en Turvenn-kopp