Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Ski og vinter > Debatt

Anonym
Opprettet 10.01.2016 av Anonym.
Haute Route
Jeg har lenge hatt en drøm om å gå Haute Route (den klassiske turen mellom Chamonix og Zermatt, har ingen i vennegjengen jeg får med på dette. Hadde vært hyggelig om det var noen i en tilsvarende situasjon som man kunne forberedt seg og trent sammen med i forkant og som man kunne gjøre turen sammen med.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.02.2016 av Anonym
Hei. Jeg har tenkt samme tanke. Skal gå den "norske" ruten i Jotunheimen om et par uker og får se etter dette om det gir mersmak. Christian
Anonym
#2. Postet 02.03.2016 av Anonym
Hej!
Den har jag oxå länge viljat gå, har samma situation som dig så sliter då med att få det till.
Så ja absolut jag är med på en det, :)
Salt
#3. Postet 25.03.2016 av Salt
Blir veeeeldig gjerne med! Når tenker du å dra?
Anonym
#4. Postet 23.05.2016 av Anonym
Hei Marmotte
Det hadde vært noe. Jeg har gått en annen variant til Zermatt (en gammel postrute via St. Bernhards passet), dvs. vi kom ikke helt i mål. Vi måtte snu halvannen dagsetappe fra Zermatt på grunn av været. Vi gikk uten guide.

Jeg kan absolutt tenke meg å gå klassikeren, men er en smule skeptisk hordene som valfarter til alpene for å ta nettopp klassikeren. Når det er sagt er det kanskje tidspunkt i sesongen med mindre folk. Jeg har venner som har gått med guider (ikke samme guide). De var ikke spesielt fornøyd. Jeg har også en god venn med klippekort på Haute Route (har var med på turen over). Han har gått fem ganger, tror jeg. Eller er det seks. Jeg tror kanskje han også er klar.

Men det må bli til neste år.... Treningsopplegg er bra. Det er høydemetertrening med sekk som gjelder :-)

Hilsen Magne
Anonym
#5. Postet 02.07.2016 av Anonym
Hei, jeg vil gjerne bli med :) eller hvis det er seint neste år.
Anonym
#6. Postet 29.09.2016 av Anonym
Hei Marmotte,

Har du/dere gått turen nå? Ser det er ei stund siden du skrev dette.

Jeg gjennomførte Haute Route i April i år. Det var en fantastisk tur!
Jeg brukte Hvitserk som turoperatør men de leide in Sigurd Nordeide-Felde fra Norgesguidene.
Utrolig dyktig og erfaren guide som har gått ruten mange ganger.

Et lite tips at du/ dere må trene godt med intervall før dere reiser ned for første dagen er et sant slit dersom du ikke har god lungekapasitet.
Kan også være en stor fordel å reise ned et par dager i forveien og sette seg på kafeen på toppen av Grand Montets og slappe av med litt hot wine en god bok for å bli bedre aklimatisert. :-)

Mvh.
Øystein
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på Turvenn.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen