Vinales sier: Noe randonee folk her? Tenker meg en tur på Haukeli i morgen. Meldt knall vær ??
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Bambi
Opprettet 09.03.2017 av Bambi, dame, 51 år, Oslo.
Anbefaling og evt følge på tur i Nordmarka!
Hallo!

Jeg er i ferd med å utforske Nordmarka for tiden, og tar veldig gjerne i mot tips! Trenger ikke være lange superturer, men kan gjerne være det - blir glad for alle tips til små og store "smultronställen"!
Blir du i tillegg med på turen er det jo bare dobbel lykke :-)


Klar for tur! LagreLagre

Svar på innlegg

ridder
#1. Postet 09.03.2017 av ridder
Hvis du er helt nybegynner i marka, pleier de fleste å ta turen opp til Ullevålseter hvor det er servering frem til 17. Fra enden av Sognsvann finnes det flere alternative ruter opp. To grusveier hvor det sykles en del og flere stier som går i et litt røffere område. Hvis du kommer med innspilll om hvilke deler du allerede er kjent med, kan jeg kanskje komme med mer info.
Bambi
#2. Postet 09.03.2017 av Bambi
Tusen takk for hyggelig svar!
Ja, turen til Ullevålseter er fin nok den, og aller finest om man ikke tar "autostradaen", og best utenom prime time. Ikke for det; jeg elsker den herlige atmosfæren markahyttene har, alle mulig forskjellige folk, stort spenn i alder (noe jeg setter veldig pris på) og at folk stort sett er fornøyd med turen, fryder seg over en matbit og gleder seg til hjemturen med ny energi innabords. Om jeg går hit, er det enten veldig tidlig eller veldig sent, og ALDRI søndag... ;-) Jeg setter nok mest pris på smalere stier uten kø eller folk som stresser (trener).
Jeg har begynt så vidt å utforske marka nordfra (med utgangspunkt Tverrsjøstallen), VELDIG fint! Har vært bittelitt og overnattet i Krokskogen (ga virkelig mersmak!), vært på én tur i Lillomarka, og én tur i Bærumsmarka (Brunkollen). Har også teltet litt i Maridalen (noen uker siden sist), ved nedre Blankvann og deromkring. Så jeg er ganske nybegynner med tanke på hvor mange steder jeg IKKE har oppdaget ennå :-)
Anonym
#3. Postet 10.03.2017 av Anonym
Velkommen til Oslo og Nordmarka! :) Virker som du allerede har oppdaget at byen ha mye å by på med korte avstander til friluftsmuligheter til skogs, vann, klipper, øyhopping.

Av lange turer kan jeg anbefale skitur fra Mylla eller Grua - men du har kanskje startet derfra allerede siden du har vært på Tversjøstallen? Av kortere turer er Skar over Øyungen til Kikut - løypa gjennom skogen fra Gåslungen er en av mine favoritter.

Kongens utsikt og Mørkegångi i nærheten av Sundvollen har du kanskje hørt om? Fint i sommerhalvåret. Det er også Kolsåstoppen, Hauktjern i Østmarka, Mellomkollen i Maridalen. Vettakollen via Bånntjern er kort favoritt tur og et flott sted å ligge over (men du blir nok ikke alene). Du kan gjøre den lengre ved å gå opp til Frognerseter cafe til to peiser, middag og kaker.

Jeg ønsker også å sove mer ute og flott å bli kjent med andre som også liker det.
Bambi
#4. Postet 11.03.2017 av Bambi
Åhhh...her var det jo massevis av tips!! :-)

Jeg hadde faktisk tenkt meg Mylla-Ullevål (hjem) i morgen tidlig, men i siste liten så jeg at skibussen ikke går før søndag... Så får se på det, for søndag er ikke min turdag-favoritt, kanskje ikke kø oppe ved Mylla, men likevel...
Tusen takk for masse tips, skal plotte dem inn på kartet i morgen etter skitur (et eller annet sted)!

Sove ute vinterstid anbefales...og spesielt før jobb; superstart på dagen å gå på ski ned fra marka! :-)

God natt!
ridder
#5. Postet 11.03.2017 av ridder
Beklager manglende oppfølging, men det går litt i ett her. Mylla nevnes. Da vil jeg faktisk anbefale stien som går ned til Jevnaker ned Søtbakkdalen. Du kan lese om mine sprell langs den turen og se bilder. Eirikhs fra Turvenn ble med.

Jeg har forresten lyst til å gå eller sykle fra Sørkedalen til Hønefoss gjennom marka. Det er faktisk ikke lenger enn 30 kilometer. Siden det er tre mil, tenkte jeg å følge grusveiene. Det er litt fascinerende at det ikke er lenger selv om bilveien og toget bruker evigheter mellom Oslo og Hønefoss.

Jeg har flere tips, men de kommer senere.
Anonym
#6. Postet 11.03.2017 av Anonym
Ja, det er deilig å ligge ute på vinterstid, men jeg er ingen morgenfugl så da spørs det om jeg rekker jobben ;) Har gått på ski til jobben en gang brøytebilene ikke klarte å få snøen unna i tide. Det var eksotisk.

Et tips - det står maxi taxier på Grua og venter på de 2 første togene på søndager (så slipper man å være så morgenfugl som med skibussen), og de kjører deg opp til Mylla. Det er også fint å gå fra Grua. Kunne tenke meg å gå den (Grua-Skar/Brekke) ikke nå men neste helg. Har barn denne helgen. Kanskje du og flere vil være med?
Anonym
#7. Postet 12.03.2017 av Anonym
Jeg blir gjerne med på å gå fra Mylla til Oslo neste helg :)
Anonym
#8. Postet 12.03.2017 av Anonym
Flott, vi må jo se an vær og føreforhold. Det er spådd mildt til uka. Hvis dårlig føre, kan vi jo ta en kortere tur. Si gjerne fra til andre også!
Bambi
#9. Postet 13.03.2017 av Bambi
Hei igjen!
Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke fikk billett på Skibussen til Mylla på lørdag...man må bestille senest kl 14 dagen før avgang... Da får det bli en annen gang! Isteden tok jeg tog til Stryken, gikk til Kikut, over Bjørnsjøen, Bjørnholt og deretter ned på østsiden av Skjersjøen, og så til Sognsvann. Fin tur, altså...deilig over myrene etter oppoverbakkene i begynnelsen, Langevann minte faktisk om skjærgården ved Levang/Portør, men fra Kikut var det MYE folk, så valgte derfor en annen vei. Spesielt kjedelig med mye folk når man er så dum at man sverger til fjellski okke som, og alle bare suser forbi ;-) Så neste gang blir det med løypeski - blir gøy å se om det er stor forskjell eller om det bare er jeg som er i elendig form...!

Og ja, avtstanden mellom Hønefoss og "våre trakter" er jammen ikke så stor når en kan traske på, sykle eller gå på ski gjennom skogen - herlig! Finnemarka er forresten også et sted jeg vil utforske (men det har jeg muligens skrevet over her...).

Jeg skulle gjerne blitt med på tur fra Mylla!! Men la i går opp løpet for neste helg, og landet på kajakk...det skal jo bli så fint vær, og da frister sjøen og. Men ha en superfin tur, da! Moro dere finner hverandre her i denne posten. Ser det er flust av folk som er på tur alene, og jeg er sikker på at ikke alle disse egentlig ønsker å gå alene bestandig. Selv elsker jeg begge deler.

(så dumt jeg ikke kan se hva dere har skrevet over her mens jeg skriver, for husker jo ikke alt jeg skulle svare på...!)

Gråværshilsen fra Karen Louise
Anonym
#10. Postet 13.03.2017 av Anonym
Ja, det er jo litt dumt at du som tok initiativet her ikke blir med, men skjønner at fjorden frister.
Vinales sier: Noe randonee folk her? Tenker meg en tur på Haukeli i morgen. Meldt knall vær ??
Skriv Skriv her Skriv i megafonen